Seminarium dla nauczycieli „Historia Majdanka na kartach komiksu” / Lublin, 19.10.2019

19 października Państwowe Muzeum na Majdanku zorganizowało seminarium szkoleniowe dla nauczycieli, skupiające się na komiksie "Chleb wolnościowy". Wzięło w nim udział 70 pedagogów z różnych dziedzin. Program obejmował zwiedzanie terenu byłego obozu i dyskusje o wykorzystaniu komiksu jako narzędzia edukacyjnego. Nauczyciele podkreślali wartość komiksu w przekazywaniu wiedzy o historii, zwłaszcza w kontekście zmieniających się trendów wśród młodzieży. Uczestnicy seminarium docenili nowatorskie podejście do edukacji i wyrazili zainteresowanie dalszym wykorzystaniem komiksu w nauczaniu.

W sobotę 19 października Państwowe Muzeum na Majdanku zorganizowało kolejną edycję ogólnopolskiego seminarium szkoleniowego dla nauczycieli. Tematem przewodnim spotkania był wydany w tym roku przez Muzeum komiks Chleb wolnościowy. W wydarzeniu udział wzięło 70 pedagogów z całej Polski: nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie, języka polskiego, języków obcych czy bibliotekarzy, ale również nauczycieli przedmiotów ścisłych czy przewodników turystycznych.

Punktem wyjścia do spotkania było zapoznanie się z terenem byłego obozu koncentracyjnego i przybliżenie biografii wybranych więźniów i sprawców. Następnie poprzez prezentację multimedialną „Historia Majdanka na kartach komiksu” nauczyciele mieli okazję dowiedzieć się, jak opowiedzieć o KL Lublin przy użyciu rysunku. Udział w zajęciach partycypacyjnych na podstawie treści komiksu przybliżył to nowoczesne i niestandardowe narzędzie edukacyjne.

„Czekałam z niecierpliwością na to szkolenie, które uważam za bardzo potrzebne i przydatne. Przekazywanie wiedzy o zdarzeniach najtragiczniejszych XX wieku jest koniecznie zarówno w kontekście przeszłościowym, jak i przyszłościowym dla kolejnych pokoleń […]. Uważam że należy korzystać z materiałów takich jak komiks. Jest to część dyskursu postpamięciowego, który jest bardziej czytelny dla młodzieży. Publikacja daje dużo możliwości edukacyjnych, robi ogromne wrażenie, skłania do refleksji i zachęca do dalszych poszukiwań” – mówi nauczyciel języka polskiego.

W trakcie dyskusji podsumowującej spotkanie uczestnicy starali się odpowiedzieć na pytanie, czy komiks może być inspiracją do poznania historii obozu koncentracyjnego i losów więźniów, zwłaszcza biorąc pod uwagę zmieniające się trendy wśród młodych ludzi. Jak ważne wykorzystywanie nowych form w edukacji wspomina jeden z nauczycieli uczestniczący w szkoleniu:

„Pracuję w szkole specjalnej więc przekazywanie wiedzy historycznej (która jest dla uczniów trudna) w formie komiksu jest jak najbardziej trafnym przedsięwzięciem. Wykorzystanie obrazu w takiej formie pomoże mi przekazać pewne fakty w sposób dla nich bliższy, łatwiejszy. Pomocne też dla mnie było opracowanie i przekazanie wskazówek, jak można pracować na takim komiksie. Idąc z duchem czasu, aby lepiej dotrzeć do młodych ludzi, trzeba wykorzystywać takie niekonwencjonalne metody. Na pewno wykorzystam ten komiks na zajęciach”.

Uczestnicy podkreślili również wysoką wartość samego szkolenia:

„Szkolenie przeprowadzone na bardzo wysokim poziomie, ciekawe materiały edukacyjne. Szukając nowych metod i form pracy (pracuję z tzw. młodzieżą trudną), dotyczących tematyki zagłady, trafiłam na to szkolenie. Nie zawiodłam się. Myślę, że komiks jest doskonałym narzędziem, które pomoże mi w pracy. Wychodzę ze szkolenia pełna zapału i nadziei, że zainteresuję młodzież tematem dzięki pracy z komiksem. Czekam na kolejne szkolenia, bez wątpienia będę stałym uczestnikiem. Dziękuję.”

źródło: PMM

Poznaj historie od zniewolenia do wolności

28 autentycznych opowieści z przeszłości i teraźniejszości